torsdag 26. mars 2009

Føler du deg truffet?

Jeg er en mediatype. Jeg mener ikke at jeg henger masse med media (altså, ikke medielinja på skolen, men den 4.statsmakten), sover på aviser, spiser sammen med tv-en og sover med mobilen min (hvert fall ikke hele tida…), men jeg mener at jeg utnytter flere av medias hjelpemidler hver eneste dag. Jeg påvirkes, får inspirasjon – spesielt vedrørende pengebruk. Jeg fristes til å gjøre nye ting, kjøpe nye ting, kanskje gå nye linjer etter videregående, reise til nye steder eller kjøpe nye matvarer. Jeg får lyst til å se på film, dra på kino og støtte ulike organisasjoner. Dette er i hovedsak påvirkninger fra tv, nettet og radio. Likevel, er det en av disse faktorene som peker seg ekstra ut i mitt hverdagsbruk av media. Internettet. Jeg er en storforbruker av facebook blant annet. Jeg sjekker kontoen min på nettet. Jeg handler på nettet. Jeg drømmer meg bort på nettet. For meg er ikke media lenger kun for informasjon og underholdning, men det spiller også en viktig rolle forhold til mitt sosiale liv. Jeg vil på ingen måte påstå at nettet er min nøkkel til å få venner, men til å holde kontakten. Spesielt med venner som ikke bor på samme sted som meg. Mail, facebook og andre kontaktholdende tjenester. Jeg bruker media hele tiden. Jeg leser, jeg lytter, endrer mening og former meg etter det. Egentlig er det ganske skummelt.
Dette er et tema man kan gå veldig dypt i. Man kan drøfte, vri og vende på alt og alle. Jeg tror likevel at det finnes likheter mellom alle faktorene innenfor media. For eksempel veit vi godt at alt påvirker oss, har en påvirkende effekt.

Nå om dagen er media grunnen til at restskatten min eksisterer i det hele tatt. Hate you.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar